Monday, November 10, 2008

PERTANDINGAN 3 PENJURU TIMBALAN PRESIDEN UMNO

Pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden Umno Mac ini akan dihadapi pertandingan tiga penjuru antara Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tan Sri Muhammad Muhd dan Datuk Mohd Ali Rustam. Masing-masing sebenar mempunyai peluang yang seimbang tetapi pertandingan ini lebih menjurus kepada pertandingan antara antara Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Muhammad Muhd Taib. Mereka ini lebih kelihatan lebih berwibawa jika dibandingkan dengan Datuk Mohd Ali Rustam.

Jika dilihat dari segi haraki parti pun sebagai ahli yang dilantik Ketua Penerangan Umno Malaysia, Tan Sri Muhammad Muhd Taib mampu berada sebaris dengan Naib-Naib Presiden adalah satu pencapaian yang boleh dibanggakan. Akan tetapi selamatkah kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam pertandingan tersebut juga menjadi persoalan?

Mampukah Perwakilan Perhimpunan itu kelak boleh konsider dengan jawatan-jawatan utama diberikan kepada orang-orang Johor. selain dari calon jawatan Timbalan Presiden, jawatan bagi Naib Presiden 3 orang calon bakal menyaksikan wakil dari negeri Johor Hishammuddin, Syed Hamid Albar dan Khaled Nordin. Oleh sebab itu jika diambil kira hal demikian dirasakan kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak lah selamat, jika sentimen itu digunakan oleh musuh politik beliau.

Apakah ini adalah stratigi politik bagi menumbangkan kerier politk Tan Sri Muhyiddin Yassin. Satu kesilapan besar yang berlaku sesama pencalonan diperingkat Umno bahagian, apabila hampir seluruh bahagian-bahagian mencalonkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Presiden Umno sedangkan Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mempunyai kebolehan yang tidak boleh disangkalkan, ia terbukti apabila jawatan-jawatan yang disandang oleh beliau sebagai menteri kabinet mempunyai prestasi yang memuaskan.

Lebih-lebih lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai rekod peribadi yang tidak melayakan beliau menduduki kerusi tersebut, jika dibandingkan dengan Datuk Seri Mohd Najib yang mempunyai rekod silam yang meragukan dan kerenah yang dipaparkan oleh Datin Seri Rosmah yang rata-rata dibicarakan oleh masyarakat terbanyak.

Umno telah melakukan satu kesilapan yang besar menangkan Datuk Seri Najib sebagai Presiden Umno yang ke tujuh ini, semasa rakyat sedang melihat dan menilai serta mahukan satu perubahan berlaku dalam Umno yang kononnya tunjang kepada parti politik orang melayu. Umno akan menghadapi krisis keyakinan rakyat sekali lagi jika rakyat mengambil kira hal-hal yang berkaitan dengan Datuk Seri Najib ini. Malah krisis keyakinan rakyat kali ini adalah lebih parah lagi jika dibandingkan dengan era pemerintahan di zaman Pak lah. Ataupun memang sudah ditakdir untuk Umno berkubur dalam politik di Malaysia.

No comments: