Monday, November 10, 2008

Politik Wang Dalam Umno

Maka bercakaplah seorang Mantan Ketua Menteri yang juga Mantan Ketua Pemuda Pergerakan Pemuda Umno Malaysia Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik berkenaan sejarah politik wang dalam Umno berlaku dikalangan ahli Umno yang dibawa oleh Saudara Anwar Ibrahim ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Kalau begitu hebat juga Anwar Ibrahim ini, setelah 10 tahun terkeluar dalam Unmo masih lagi diingati jasanya oleh penyokong Umno diperingkat bawahan tu, yang hang sebagai pemimpin Umno atasan dok buat apa, selama 10 tahun pemergian Anwar pun, tak dapat nak selesaikan masalah politik wang ini.

Ataupun hang juga yang sama-sama menggunakan wang untuk kepentingan politik. Permasalahan politik wang dalam Umno ni tak payah cakap, semua orang tersedia maklum. Tak payah nak tunjuk alim lah Tan Sri Rahim Thamby Chik, kalau nak bercakap tentang moral siapa tak kenal dengan Tan Sri, sebaya dengan anak sendiri pun boleh balun, tapi kerana Umno parti yang tidak ada maruah boleh melantik orang sedemikian menjadi Ahli Majlis Tertinggi, sebuah badan pembuat dasar kepada Umno. Tak apa lah.... kalau dikira, dasar apa yang nak ditegakkan oleh orang sebegini berada dalam board.

Politik wang dalam Umno sebenarnya berakar umbi dan berulat sudah berzaman lagi. Lihat sahaja bagaimana politik wang berlaku semasa pemilihan Agung Umno Mahathir vs Ku Li sehingga terbawa Umno diharamkan dan banyak lagi kes-kes politik wang dalam Umno sudah bukan lagi menjadi persoalan kepada masyarakat umum.

Lebih teruk lagi apabila politik wang dalam Umno terbawa-bawa kepada setiap kali Piliharaya Umum atau Kecil, kes rasuah pengundi, satu perkara yang menjadi kebiasaan dan tak perlu cakap lagi, sudah menjadi asam garam kepada parti yang berteraskan kepada fahaman sekular ini.

Jadi tak payah lah, Tan Sri Rahim Thamby Chik menyalahkan orang lain pula, akibat kerosakkan dalam Umno tetapi tilek lah diri sendiri dulu atau rasanya saja… Tan Sri nak cari markah untuk menjadi modal basah semasa pemilihan agung Umno Mac ini.

No comments: