Saturday, July 18, 2009

KALAULAH ANA BUKAN ANAK NIK AZIZ

Hari ni terlalu boring sangat, maklumlah cuti sabtu aku pun duduk search blog-blog seperti biasa semua blog aku masuk yang pastinya malaysiakini yang tak pernah aku mis dan sayuti omar walaupun bukanlah aku suka sangat ngan dia tapi sekadar nak dengar apa yang dia kata kat Husam dan Tok Guru Nik Aziz, sebab apa-apa saja berita tentang mereka pasti MSO akan mengulas yang pasti semuanya negatif.

Pada hal orang Kelantan bukan tak tahu kes komisen kambing jamnapari tu, malaslah nak ulas tajuk ini. Jadi bodoh pula...........

Sambil aku belek-belek blog didepan aku, terbukalah akan blog Nik Abduh yakni Salam Dari Kemunting. Aku tahu blog ni yang menjadi kontroversi di Kelantan dulu tapi aku malas nak layan......

Nak katan kan...... takut jejas nama Tok Guru pula.. tu sebab aku tak nak tengok atau baca blog dia. Tepi hajat aku tak kesampaian kerana terbuka pula blognya hari ini.

Aku paparkan sedutan dari blog Nik Abduh

Salam Kamunting,
Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu – pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!
Di mana pergi pembantu – pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya.

Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing – masing.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah – istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Itu hikmah Allah membalas di dunia. Anda alim, ingat ayat itu. Anda jahil, tanya orang alim. Jangan meracau tak tentu pasal marahkan saya menamakan sesetengah manusia sebagai ulama ‘mi celup’. Apa tak adakah di dunia ini orang jahil yang mengaku alim?

Macam peniaga makanan kesihatan dalam MLM. Habis kursus sebulan pasal produk, mereka keluar bersyarah macam seorang doktor. Anda marahkah jika saya namakan mereka doktor ‘mi celup’?

Saya belajar ugama. Maka saya tahu saya bukan taraf ulama. Saya tahulah siapa ulama yang benar dan palsu. Saya ada neracanya mengenal kaca dan permata. Kerana itu saya mempertahankan ulama yang saya kenali dan akui ilmu, iman dan taqwa mereka.

Mereka di hadapan anda. Menyayangi ulama adalah iman. Memusuhi ulama adalah perang terhadap Allah. Ingat al hadis itu. Justeru jangan mencetuskan kebencian dan kerenggangan di antara awam dan ulama, apatah memecahkan saf para ulama

Ulasan AKU

Aku mengenali Nik Abduh, semasa aku menjadi perwakilan pemuda negeri dan juga perwakilan pemuda kawasan dulu. tapi aku memang tidak respect dia ni, sebab dari dulu lagi dia sering menjadi ketua huru-hura terutamanya semasa Muktamar Pemuda Pas Negeri Kelantan, macam-macam yang dia buat untuk gimik politik murahan.

Pernah sekali Perwakilan Pemuda Pengkalan Chepa dialah jadi Ketua Pemudanya pergi bermuktamar pemuda negeri di New Pacifc pakai kain sarung.

Nak tunjuk zuhud ke.....tak payah bukan orang tak tahu kerja Anta dengan Abe Jak Rantau Panjang. Dan banyak lagi perangai-perangai anta yang banyak menyusahkan tok Guru nik Aziz.
Setiap kali muktamar pemilihan dialah yang menjadi tukang laga orang, Ustaz Zul Yaacob dengan Takiyuddin dan Ustaz Abdullah ( Jeli ), Zaki dengan Ustaz Nasaruddin pula dia juga.

Tapi untuk aku ceritakan dalam blog ini, rasanya keterlaluan pulak takut diambil kesempatan oleh Umno yang akhirnya menjejas nama baik Tok Guru.

Tapi Anta kena ingat, kalulah Anta bukan anak Nik Aziz Anta tak mungkin bercakap sejauh ni. Anta datang dalam Pas sewaktu Pas menang, balik ke kelantan dapat title anak Tok Guru dipuja dan disanjung.

Orang lain merangkah dari bawah, jadi aktivis parti dulu, mengalami pelbagai kepahitan. Dan diangkat jadi pimpinan kerana krebiliti bukan shyufaat dari atas oleh itu sedarlah diri sikit.
Berjasa dulu kepada parti seikhlas-ikhlasnya, kerana Anta juga tidak terlepas dengan godaan iblis laknatullah.

Dengan kekalahan Anta dalam pertadingan jawatan ketua Pemuda Negeri kelantan baru-baru ni, seharusnya Anta berfikir siapa Anta di mata pemuda Pas kelantan.

No comments: