Thursday, July 16, 2009

ULASAN KEDUA PRK DUN MANEK URAI

Maka berkokoklah pimpinan Umno,

Kata dia.

01. MELAKA 15 Julai - Kekalahan tipis Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai memberi isyarat baru kepada Pas bahawa rakyat di negara ini kini menyokong perubahan yang dibawa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, biarpun tewas dengan majoriti 65 undi, perubahan dasar yang diperkenalkan oleh Najib telah diterima oleh rakyat. Menurutnya, ia terbukti apabila BN berjaya mengurangkan peratusan undi kemenangan yang diperoleh Pas pada pilihan raya umum tahun lalu.

Beliau yang juga Ketua Menteri Melaka berkata demikian ketika diminta mengulas kemenangan Pas pada pilihan raya kecil DUN Manek Urai semalam. Pas mengekalkan kerusi DUN Manek Urai setelah calonnya, Mohd. Fauzi Abdullah mengalahkan calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat dengan majoriti 65 undi. Mohd. Fauzi memperoleh 5,348 undi manakala Tuan Aziz mendapat 5,283 undi.

02. SHARM EL SHEIKH, Mesir 15 Julai - Kekalahan tipis Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai semalam membuktikan keyakinan rakyat kepada BN sudah dapat dipulihkan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Sambil menyifatkan keputusan di Manek Urai itu sebagai kemenangan moral yang besar kepada BN, Perdana Menteri berkata, satu perubahan besar sudah berlaku di kawasan tersebut.

"Dulu kita kalah lebih kurang 1,350 undi. Ini bererti bahawa sudah berlaku swing factor yang besar di Manek Urai. Keyakinan rakyat terhadap BN sudah dapat kita pulihkan. Sekiranya kita meneruskan usaha-usaha yang telah dimulakan saya percaya kedudukan BN akan menjadi lebih mantap lagi, insya-Allah,"' katanya pada sidang akhbar untuk wartawan Malaysia di Crowne Plaza Sham El Sheikh Resort di sini hari ini.

03. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, faktor itu telah menyebabkan sokongan pengundi Manek Urai kepada Barisan Nasional (BN) bertambah selain rakyat mula menerima perubahan yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Saya melihat keputusan ini adalah sebagai amaran awal kepada UMNO dan Pas supaya mengetepikan perbezaan falsafah dan ideologi politik, apabila ia berkait dengan kepentingan Islam dan Melayu."Pengundi Manek Urai mahukan pembangunan, tetapi isu perpaduan juga menjadi matlamat utama mereka dan orang Melayu keseluruhannya," katanya. Ahmad Zahid berkata, peningkatan sokongan di kalangan pengundi Melayu Manek Urai juga menunjukkan UMNO masih relevan dalam memperjuangkan nasib orang Melayu.

04. KUALA LUMPUR 15 Julai - Kemenangan tipis Pas dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai menunjukkan rakyat negeri Kelantan sudah mula tidak mempercayai perjuangan parti itu. Katanya, Barisan Nasional (BN) sebenarnya parti yang menang 'peperangan' pilihan raya kecil itu kerana penerimaan rakyat terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semakin meningkat.

Kata kita.

Apa-apa pun kita bersyukur dengan keputusan yang dibuat oleh pengundi Manek Urai pada 14 julai lepas, walaupun menang tipis tetapi itu kecerdikan rakyat Kelantan amnya dan Manek Urai khasnya.

Umno dah lupa kot, menang atau kalah Pas di manek urai tidak memberi apa-apa Impak kepada Kerajaan Kelantan dibawah teraju Tok Guru nik Aziz. Itu kalau menang tapi keputusan ini menggambarkan lagi Kerajaan Kelantan tetap utuh.

Seperti kata pepatah. Guruh di langit air tempayan jangan lah dicurahkan. Ulasan pimpinan Umno, seolah-olah mereka terlupa dimana mereka berada, baguslah logika itu diterus agar umno terus berkubur buat selama-lamanya. Manakan tidak, keputusan PRK Dun Manek Urai diolahkan menggambarkan hasrat rakyat seluruh Malaysia.

Rakyat Kelantan adalah rakyat paling cerdik politik di Malaysia. Dari segi pembangunan mereka dijaga oleh dua agensi pusat dan negeri selama hampir 20 tahun, mereka juga sentiasa bermain tarik tali kepada Kerajaan Umno.

Apa-apa pun ekoran dari kemenangan tipis Pas itu, Kerajaan Umno mesti menunaikan janji untuk membina jambatan berharga RM7 juta di Manek Urai yang penduduknya hanya lebih kurang 1000 orang yang sebelum ini ulang alik menggunakan jambatan konkrit satu lorong itu,,,,,,ha,ha,ha, bijak,bijak,bijak.

Rakyat Kelantan yang berada di Dun yang Umno menang pun seharusnya bangkit menuntut hak sebagai Dun Anak emas Kerajaan Persekutuan seperti mana yang telah dijanjikan kepada pengundi di Manek Urai, jika Umno menang. Sebagai orang yang menang Umno di enam Dun di kelantan, mereka mestilah didahulukan sebelum Manek Urai.

Mudah-mudah yang selama ini berpendapatan RM 1500 sebulan sebagai penoreh getah dapatlah up gred sikit 4-5 ribu selalu ehsan dari duit Umno. Atau pun jarang-jarang sekali bolehlah panggil Datuk Pa (mustapha mohamed) tunggang motor bersama pemuda Perai seperti mana hok dia buat semasa pilihanraya kecil baru-baru ini.

Apa-apa pun Umno perlu banyak lagi berjasa kepada Rakyat Kelantan, jika mahu berkokok untuk menawan Kelantan. Cumanya apa yang kita kuatirkan ayam tak dapat tapi tahi yang melekat kat tangan.

Sesungguhnya keputusan di Manek Urai adalah gimik politik rakyat Kelantan untuk parti yang bernama Umno........

No comments: