Sunday, July 19, 2009

ULASAN KETIGA PRK MANEK URAI



Walaupun sudah 5 hari PRK Manek Urai berlalu tapi masyarakat umumnya, masih lagi membicarakan tentang isu-isu yang berlaku, semasa tempoh kempen yang lalu, dari isu keganasan penyokong kedua parti politik yang bertanding, rasuah wang dan tidak ketinggalan juga tentang janji Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk membina jambatan baru yang menghubungkan Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama.

Itulah satu-satunya modal Umno dari dulu, kini dan selamanya, setiap kali pilihanraya terutamanya pilihanraya kecil banyak janji-janji pembangunan dihidangkan buat pengundi, kenapa ye ? adakah pengundi setempat itu mati disebabkan selama ini tidak ada pembangunan ?

Tipu Dulu, Kini Dan Selamanya

Saya ingin ingatkan balik tentang janji-janji jambatan ini, Pada pilihanraya umum tahun 1959 umno dan sekutunya dalam Kerajaan Perikatan ( MCA, MIC ) telah berjanji dengan rakyat Kelantan akan membina jambatan merentangi sungai Kelantan antara Kota Bharu dan Pasir Pekan.

Namun janji tinggal janji, apabila parti itu kalah dalam pilihanraya tersebut. Pas membentuk kerajaan dan meminta kerajaan Umno meneruskan pembinaan jambatan tersebut tetapi ditolak.

Buruk Siku

Semua peralatan untuk membina jambatan berkenaan telah pun di bawa, tetapi di pindah ke Temerloh, Pahang untuk membina jambatan Temerloh. PAS mengambil inisiatif untuk membinanya juga demi kepentingan rakyat.

Usaha PAS ini diejek oleh orang Umno sehingga ada yang bernazar akan telanjang melalui jambatan itu jika PAS mampu membinanya.

Mula Kerajaan PAS meminta kerjasama dengan Kerajaan Persekutuan untuk membuat pinjaman dalam negeri, tetapi tidak dilayan ini menyebabkan PAS terpaksa berikhtiar dan mencari sumber kewangan sendiri.

Berkat kesungguhan dan kegigihan akhirnya jambatan berkenaan yang mulai dibina tahun 1963 siap sepenuhnya dua tahun kemudian (1965) dengan jumlah keseluruhannya sebanyak RM6.7 juta.

Sejarah dan kenangan itu cukup indah dan nostalgik bagi PAS dan seluruh rakyat Kelantan. Jambatan Sultan Yahya menjadi lambang kekuatan dan kegigihan PAS di Kelantan.

Janji Palsu Mu

Cerita 50 tahun dulu ditayangkan kembali, cuma directornya saja yang berbeza. Muhyiddin Yassin meluluskan projek Jambatan dua lorong penghubung diantara Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama bernilai RM7 juta pada 15hb Julai 2009 jika BN menang di Manek Urai.
Penduduk Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama memberi majoriti undi mereka kepada BN dengan harapan sebuah jambatan dapat terbina pada keesokan harinya, orang lain makan nangka orang terkena getah. Hasrat pengundi manek Urai tidak kesampaian dek Manek Urai dipertahankan Pas. Kesian betul kepada pengundi kedua-dua Pengundi UPU Manek Urai.

Mana Paling Cerdik

Tapi Umno pun tak boleh disalahkan juga, mereka banyak pengalaman tentang jambatan ni. Pernah dulu di Dabong, juga dalam Parlimen kuala Krai Kerajaan Umno berjanji dengan pengundi Dabong, jika mereka menang satu jambatan merintasi sungai Dabong akan dibina.
Pada Pilihanraya Umum 2004. Umno, calonnya Datuk Ramzi Abdul Rahman telah memenangi kerusi tersebut dengan majoriti sebanyak 1,094 tetapi setelah jambatan itu siap, beliau kalah dengan majoriti 552 pada PRU 2008.
Jika Unmo menganggapkan janji pembangungan adalah umpan yang terbalik untuk memperbodohkan rakyat Kelantan, Rakyat Kelantan pun ada strategi bagaimana untuk menghadapi Umno yang menjual pembangunan setiap kali diadakan Pilihanraya baik umum atau kecil. Kerana mereka sedar mereka yang membayar cukai, mereka berhak mendapat pembangunan.

Janji Umno

Memangpun sudah banyak, janji pembangunan ditabur oleh Kerajaan Umno setiap kali PRK. Sepertimana di Pengkalan pasir dulu (telah saya ulas), dua janji besar, Dato Seri Najib untuk pengundi Pengkalan Pasir, Parlimen Pasir Mas semasa PRK 2006, jika Umno menang iaitu bina Pasar besar termoden di malayasia dan Longkang yang tercanggih untuk mengelakkan banjir, dengan pejam mata pengundi Pangkalan Pasir bagi undi pada BN, wal hasilnya....habuh pun tarak. Itu lah mungkin Najib tak berani ke manek Urai kerana pernah tipu orang di pangkalan pasir dulu.

Janji Pas

Lain Kerajaan kelantan, bila berjanji dengan pengundi Pasir Mas untuk membina flyover, bagi kemudahan rakyat Pasir Mas kerana kesesakan lalulintas setiap kali laluan keretapi. walaupun kalah tetap dibina. ” lu pikir lah sendiri ”.

Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra

Rakyat Kelantan pun, masih tertanya-tanya tentang apa hal projek Jambatan Sultan Yahya petra 2, yang tapaknya dirasmikan oleh Pak Lah dulu pada 20 Ogos 2009, apa sudah jadi, khabarnya, RM 20 juta sudah lesap untuk projek pilihanraya. Betul ke ?

Manek Urai Lagi

Berbalik kepada jambatan Manek Urai, wa sebenar nya percaya, itu AMNO akan buat, itu jambatan tapi sekerat dulu, nanti tu, Pilihan laya tu AMNO akan buat lagi, kalau tu, parti Amno menang maaaaah. Kalu AMNO kalah tu jambatan sekerat, boleh budak-budak main terjun-terjun dalam sungai...... maah

Ooohhh wa mahu tanya tu,,,, sapa tu, ahmad Maslan sapa-sapa kenal dia kasi tanya sama dia, lagi dia nak noreh getah dengan orang Manek Urai, itu ahmad maslan tu olang banyak pandai torek getah. maaaah
Ha,ha,ha,ha,ha,...........

2 comments:

Anonymous said...

Lihat sendiri la bro keadaan org melayu kat sana. mewah ke... tu sebabnya BN kena ambil alih.

Lu pikir la sendiri....

_______________________
View Profile: Rantong™

lepas sebak said...

kayakan dulu orang melayu, tempat Umno memerintah.....baru datang nak pikir kat manek urai.