Friday, August 22, 2008

Pak Lah Berjiwa Rakyat ?

Bila Perdana Menteri ku naik komuter terasa hiba, apabila seorang pemimpin tertinggi kerajaan cuba menyelami perasaan dan susah payah rakyat bawahan, yang terpaksa berulang alik ke tempat kerja atau menjalankan urusan harian. Tidak salah jika tabiat itu diteruskan sekurang-kurangnya dapatlah berjimat sikit harta kerajaan.

Meninjau masalah rakyat, seharusnya janganlah bermusim tetapi mesti diteruskan, apa yang lebih penting lagi, berusaha meringankannya bukan sekadar mengeluh, sedangkan dalam keadaan yang sama, kaum kerabat berlumba-lumba mencari kekayaan hasil dari kedudukan yang pemimpin tersebut perolehi.

Penampilan beliau yang amat sederhana itu membuktikan, beliau pemimpin berjiwa rakyat, atau sekadar lakonan kebiasaan orang politik yang hampir ke penghujungnya. Cukupkah Pak Lah hanya sekadar meluahkan perasaan kesalnya dengan sistem itu, dimana janji Pak Lah ketika setiap kali harga minyak dinaikan untuk membaiki perkhimatan awam. Sebenarnya rakyat sudah muak dengan janji-janji yang tidak kesudahan, ketika harga minyak dunia telah turun lebih daripada RM 25 dollar seton pada harga tertingginya RM 147 dollar, kerajaan masih lagi mengekalkan dengan harga yang lama.

Rakyat harapkan Pak Lah ikhlas dengan kenyataannya bukan hanya meraih simpati dengan rakyat ketika suasana politik yang tak menentu dan Pilihanraya kecil Permatang Pauh.Apa yang rakyat perlukan daripada Pak Lah bukan Perdana Menteri bersama-sama naik komuter dengan rakyat, apa gunanya kerajaan membeli kereta besar-besar pas tu pergi kerja dengan komuter, nanti ganggu pula urusan negara, tetapi turunkan harga minyak ke paras yang sesuai dengan kemampuan rakyat.

No comments: