Thursday, August 28, 2008

Kebodohan Ketua Menteri Umno

Kemenanganya Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh adalah tsunami berterusan politik daripada bangkitan rakyat pada pilihanraya umum 8 Mac yang lalu. Walaupun kedengaran suara-suara dari pimpinan Umno, mereka menerima kekalahan tersebut dengan hati terbuka memandangkan kawasan parlimen tersebut adalah kubur kuat Anwar, tidak kurang juga yang didengar umpama pepatah “ rumah siap pahat masih lagi berbunyi “

Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Naib Presiden Umno dalam kenyataan “ Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak banyak buat kerja, selama jadi wakil rakyat dan menteri sehingga masih terdapat ramai lagi ramai penduduk miskin di Permatang Pauh dan tidak terbela”.

Dari pengucapan Datuk Seri Mohd. Ali Rustam ternyata beliau masih lagi tidak boleh menerima hakikat pilihan rakyat yang memberi majoriti besar kepada Anwar. Kekadang sikat yang tidak gentleman ini boleh dipersoalkan oleh rakyat, pertama pembangunan sesebuah kawasan parlimen itu tanggong jawab siapa ? Ahli Parlimen kah atau kerajaan negeri, jika ahli parlimen, berapa ribukah peruntukan yang diberi kepada setiap ahli parlimen pembakang setiap tahun untuk pembangunan. Kedua jika tanggong jawab kerajaan negeri, sudah diketahui umum Pakatan Rakyat baru lima bulan memerintah Pulau Pinang, dimanakah tanggong jawab kerajaan BN yang memerintah terdahulu.

Kita juga faham, jika pembangunan sesebuah parlimen atau dun dipertanggong jawabkan kepada Kerajaan Tempatan adalah menjadi tanggong jawab Ahli Majlis yang dilantik oleh Pehak Berkuasa Negeri, merancang dan mematau pembangungan sesebuah daerah kawasan operasinya, jika hendak disalahkan, dizaman Anwar menjadi menteri samalah salahan kepada Umno.

Kita hairan, kalaulah bergini sikat dan pemikiran pemipinan tertinggi Umno yang juga menjawat jawatan Ketua Menteri lagi, tidak faham prosedur kerja, patuh rakyat umumnya menolak Umno, sememangnya Umno memiliki pemimipin yang tak faham cara memerintah.

No comments: