Saturday, August 23, 2008

Harga Minyak Turun

Seperti yang dijangkakan harga minyak akan turun sebelum Pilihanraya Kecil Permatang Pauh pada 26 ogos ini, tetapi kita tidak menduga penurunan hanya serendah itu ( petrol 15 sen, diesel 8 sen ), jika dibandingkan kenaikan pada 4.6.2008 sebanyak 40 % dan kenaikan sebanyak 70 sen bagi petrol RON97.




Kalau diperhatikan penurunan harga minyak yang diumumkan oleh Perdana Menteri semalam, menunjukkan apa yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat betul, yang pasti kerajaan terpaksa membuat keputusan ” turunkan harga minyak ” kerana terdesak berikutan pilihanraya di Permatang Pauh, yang kelihatan calon BN Datuk Arif Shah masih lagi ketinggalan jika dibandingkan dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim.


Awal bulan lalu, kerajaan mengumumkan bahawa harga runcit petrol sehingga tahun ini akan diselaraskan pada 1 hari bulan setiap bulan, berdasarkan purata bulanan harga minyak dunia. Rasanya jika kerajaan bersikat mesra rakyat tak perlulah menunggu pilihanraya baru nak berbuat baik kepada rakyat.

Apa-apapun kita mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Pak Lah kerana berbaik hati menurunkan harga minyak semalam, mungkinkah ini adalah jasa Pak Lah yang terakhir untuk rakyat Malaysia ?

No comments: