Saturday, August 23, 2008

Najib Bersumpah

Maka bersumpahlah Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak dengan lafaz “ wallahi, wabillahi, watallahi “ tentang kes pembunuhan model Mongolia Altantuya Shaariibu, didepan kariah Masjid Jamek Guar Perahu.

Perlukah lafaz sumpah dilakukan oleh Najib. Apakah dengan lafaz sumpah itu boleh menyelesaikan semua masalah. Apa yang rakyat mahukan ialah sistem perundangan yang adil. Sebenarnya tiada sesiapapun yang meminta Najib bersumpah biarlah mahkamah yang menentukannya.

Kalaulah budaya bersumpah ini boleh dijadikan bukti kepada sesuatu kesalahan, dibimbangi ia akan disalah gunakan oleh golongan yang tidak bertanggong jawab, mempermainkan lafaz bersumpah sewenang-wenangnya bagi melepaskan jerat dileher ketika itu.

Sudah banyak kita dengari kepincangan perundangan kita, bila melibatkan kes-kes berprofil tinggi. Najib tidak perlulah mengikut cara si simpol, takkan seorang bakal Perdana Menteri terikut cara budak-budak kot, kita serahkan lah saja kepada mahkamah yang tentukan ( itu pun jika keadilan benar-benar ditegakkan )

Didalam suasana politik ketika ini, semua perkara boleh berlaku dan rakyat perlu konsisten hingga hari membuang undi pada 26 ogos ini, kerana pejuangan bukan untuk Anwar tetapi menyekat penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan rasuah dalam pemerintahan negara .

No comments: