Tuesday, August 19, 2008

Pendidikan Seks PLKN

Slot Pendidikan seks dalam Program Latihan Khidmat Negara ( PLKN ) akan dilaksanakan pada Januari tahun 2009 kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat Datuk Dr. Ng Yen Yen, telah mengundangkan rasa kurang senang dikalangan ibubapa. Kalau dilihat dari segi penggunaan nama pun rasa serilau juga bulu roma dibuatnya. Samada serilau atau tidak itulah fenomena yang berlaku di negara kita sekarang ini.


Kerajaan sememangnya berperanan membetulkan permasalahan ini. Cuma keadah bagaimanakah yang harus dimulai, apakah perancangan jangka masa panjang untuk mengatasinya dan berpadakah dengan program tersebut, sedangkan bila mereka keluar nanti, mereka akan menghadapi suasana yang sama dengan sebelum nereka masuk dulu.
Apakah Kerajaan benar-benar ikhlas untuk membenteras kegiatan siosal yang tidak bermoral ini atau sekadar retorik semata-mata. Pendidikan seks perlu diadakan setelah dilihat gejala sosioal berluasan. Sememangnya kegiatan ini saling berhubung kait dengan penyalahgunaan dadah dan kegiatan sosial yang melampaui batas disampingan kekurangan bekalan ilmu agama serta tidak mendapat perhatian daripada keluarga.


Jika ia perlu dilakukan pihak kerajaan mesti mengambil berat soal kandungan modul itu, Dan perlu mendapat pandangan daripada pakar–pakar agama terutama Islam.Perlu diingat tujuan program tersebut untuk menggelakkan dari berlakunya hubungan seks sebelum berkahwin, jangan pula ia merangsang lagi kearah berlakunya seks diluar nikah. Kerajaan perlu mengambil jurulatih yang betul-betul mempunyai kelayakan untuk mengajar modul tersebut, Selain daripada itu, kerajaan juga hendak mengurangkan program yang tidak membawa kearah pembentukan siasah diri remaja dan memberi tumpuan kepada kegiatan yang menuntut kepada nilai-nilai agama yang dianuti oleh penduduk Malaysia serta berusaha bersungguh menghapuskan budaya yang songsang akibat kejahilan pemerintah menjalankan amanah selaku karajaan. Cuma kita harapkan pendidikan seks di PLKN itu nanti tidak seperti tikus membaiki labu.

No comments: